Powered By Blogger

Sunday 12 June 2011

hijab style =)









Ber- hijab atau pon bahasa mudahnye , 'ber- tudung' . saya mula berhijab sejak umur 10 tahun . mase tu darjah 4 . Mak memang tak pernah paksa saya dalam soal bertudung ni . Mak cuma pesan macam ni kat saya ...

' Mia , kalau dah sedia kamu pakai la tudung ye.. '

Tu yang mak pesan kat saya 9 tahun yang lepas . sekarang usia saya dah 19 tahun . kalau nak kawin , dah boleh kawin dah .mcm ade sorang kawan skola saya . dia dah kawin dah awal februari aritu ..hmm..tapi.. dengan sape saya nak kawin ? pakwe pon takde . haha . ^^ .tak nak la kawin muda , saya nak kejar cita - cita saya dulu . kumpul aset pastu baru kawin . alhamdulilah .entah macam mane ketika tu tergerak hati nak berhijab sampai sekarang saya masih berhijab . syukur kepadaa Tuhan sebab bukak kan pintu hati ini .

cakap pasal hijab..sekarang ni macam - macam style berhijab kan..dan macam - macam corak , bentuk , warna .. kalo perasan la . zaman dolu - dolu pakai tudung bawal je .wait ! tudung bawal ? ala .. tudung yg ade batu bata tu . konon konon bling bling la bila kena cahaya , nasib baik takde tudung pari , tudung cencaru , tudung siakap ,gelama , ikan paus . eh   ttibe merewang apesal ? ! haha . oke , pastu  kalau nak nampak lawa sikit tudung tu buat ala ala 'kupu kupu' selempangkan kiri kanan . tapi sekarang dah tak layan dah style cm tu . eksyen ! ketinggalan zaman la konon nya tu . ecehhh .

sambung lagi .. soal pasal hijab ni.. kita boleh gayakan nye dengan macam macam style . ikot diri sendiri . asalkan jangan melebihi batas yg tak sepatutnya . lagi satu dalam hal ni ..walaupon kita berhijab , tp kita kena jaga adap sopan yg lain . contohnya jgn pakai baju yg ketat . mcm nangka busuk la . tak sopan la orang tengok . ingat kan orang lain dan jugak diri sendiri ,apa yg kita lakukan tu orang akan menilai . jadi fikir fikirkan la .jgn sampai kita jd buah mulut orang . kan tak elok tu .

wanita yg bertudung melambangkan keindahan islam dan keagungan Allah S.W.T sebagai pencipta yg maha Esa . hmm.. pernah tak dengar orang ckp cmni .. 'ala , kalau tak bertudung , tak semestinya orang tu jahat ' . pernah ? memang . tidak dinafikan . tp kalau bertudung kan lebih manis . dan pernah tak dengar orang cakap macam ni ..' pakai tudung tapi perangai macam sial ! ' hmm .. bila dengar orang cakap camtu kita rase nk marah kan . yela , ade jugak orang yg sekadar bertudung tp budi bahasanye entah ke mana . tkde orang yg sempurna kt dunia tp .. kita mesti cuba untuk jadi orang yang sempurna . contoh .. jgn sakitkan hati orang . jgn mengumpat .jgn cari pasal dengan orang . jgn mara-mara orang .orang tak suka,  Tuhan pon marah tau .so ade akal pk la secara matang .


 .  nk ajak orang  yg tak bertudung untuk bertudung . tp  tak tau cara nya . ade idea tak ?










No comments:

Post a Comment